اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 2556
1391/12/14 - 11:17
کاربرد سلول درمانی برای درمان لک و پیس با موفقیت همراه بوده است

تحقیقات بر روی استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری لک و پیس انجام شد و بی خطر بودن آن به اثبات رسید و اکنون در مرحله خدمات رسانی است. در این باره خبرنگار «بنیان» با دکتر «ناصر اقدمی» رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان گفت وگویی انجام داده است که در پی می آید.

 

- آقای دکتر لطفا درباره بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس توضیح دهید.
این بیماری یک بیماری پوستی است که  از اختلال رنگدانه ای ناشي می شود. در اين بيماری سلولهای ملانوسيت که حاوی رنگدانه های پوست (ملانین) هستند، توانايي توليد ملانين را از دست داده و لكه های سفيد رنگي روی پوست ايجاد مي شود. محلهاي شايع درگير در این بیماری صورت،‌ دست، پا و مفاصل هستند.
- چند سال است برای درمان این بیماری از سلول درمانی استفاده می کنید؟ 
بیش از 7 یا 8 سال است که برای درمان این بیماری با استفاده از سلول های بنیادی اقدام کرده ایم و محققان بسیاری بر روی این بیماری کار کردند و حدودا 2 سال است که به شکل خدماتی این نوع درمان را به بیماران ارائه می دهیم.
- این بیماران برای سلول درمانی، باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟
برای درمان لک و پیس با استفاده از سلول درمانی، چون منبع خوبی برای تولید سلول های رنگدانه پیدا نکردیم از سلول های بیمار برای درمانش استفاده می کنیم . سن بيماران بايد بیش از  ۱۲سال باشد و وسعت منطقه ای که مورد درمان قرار مي گيرد حدود ۱۵۰سانتي متر مربع و بيماري بايد حداقل به مدت يک سال ثابت مانده باشد.
- سلول درمانی به چه صورت انجام می شود؟
در این روش ۳۳ سانتي متر از لايه پوست سالم در پشت بدن بيمار تراشيده شده و سلول های اين نمونه پوست در آزمايشگاه از هم جدا مي شود؛ اين جداسازي ۲۴ ساعت طول مي کشد و روز بعد سلول ها در منطقه دارای ضايعه که پوست در آن جا رنگ ندارد ، تزريق مي شود. 
- این روش چه نتایجی را در بر داشته است؟
نتایج نشان داد، در بیمارانی که به هیچ درمانی پاسخ نمی دادند و به اصطلاح مقاوم درمان بودند، در 50 تا 60 درصد امیدوار کننده و به این روش پاسخ دادند. تا جایی که پس از دو تا شش ماه قسمت هایی از پوستشان که رنگ نداشت، دارای رنگ طبیعی و مانند سایر قسمت های سالم شد.
- آقای دکتر سلول درمانی برای درمان سوختگی تا کجا پیش رفته است؟
در حال حاضر برای درمان سوختگی با این روش ،در مرحله کلینیکی هستیم و هنوز خدماتی ارائه نداده ایم.  در بحث سوختگی چون وسعت ضایعه زیاد است ابتدا باید سیستم های بانکینگ کشت را ارتقا دهیم. محقق شدن این امر مستلزم همکاری مراکز دیگر و ارتقا فناوری در این عرصه است. در حال حاضر با همکاری بیمارستان سوانح سوختگی پیشرفت خوب بوده و به زودی شاهد ایجاد بانک خون برای درمان سوختگی خواهیم بود. 
پایان مطلب/
 

 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved